• Saskia Verhaeren, Groeibrein

Switchtasking


SWITCHtasking

Mijn zoon belt mij op terwijl ik een mail met het onderwerp mindset schrijf. Aan de andere kant van de lijn klinkt:. "Mam, ik heb een tatoeage van een roos laten zetten, je weet dat ik dat al zolang wilde!" Voor ik het wist had ik in mijn mail het woord ‘Roos’ getypt. Die roos staat dus nu getatoeëerd op het onderbeen van mijn zoon.

Het had niets met mijn mail te maken! Goed dat ik mijn mail nog even nalas! Multitasking, dat bestaat dus niet! Ook niet voor een vrouw. Maar waarom is dat zo?

Dit is deel 1 van een reeks breinmythes die jou waarschijnlijk gaan verwonderen!

Het zijn mythes die in de loop der jaren de wereld in zijn geslingerd terwijl er weinig tot niets van klopt! De kennis & de bewustwording van deze mythes kunnen jou helpen op meerder fronten!

Daarom moeten we deze fabels maar eens van de aardbodem laten verdwijnen! Doe je mee? Test jezelf, lees en wordt brein-bewuster!

BREINMYTHE MULTITASKING

Snelle zelftest

Steek je schrijfhand omhoog en teken een aantal keren het cijfer 9 in de lucht. Gedaan? Vrij simpel, toch? Draai nu met je tegenovergestelde been rondjes over de vloer. Gedaan? Opnieuw vrij eenvoudig. Nu ga je zogeheten ‘multitasken’: Voer beide taken tegelijk én zo goed mogelijk uit. Wat is je conclusie? Heb je mooie negens en echte rondjes gemaakt?

Deze test deed ik ook samen met mijn recent getatoeëerde zoon. Hilariteit, we bakten er samen niets van! Tenzij je geoefend bent in het uitvoeren van 2 onafhankelijke verrichtingen (bijvoorbeeld wanneer je een muzikant bent) overvraag je je premotorische en motorische hersenschors. Als je brein overvraagd wordt kan het de taak niet meer goed uitvoeren.

Wat is multitasking eigenlijk?

Multitasking houdt in dat je twee (of meer) informatie verwerkend of denkprocessen (je ‘denkend brein’) tegelijk uit kunt uitvoeren. Je doet het even accuraat en even snel. Het gaat bij hierbij niet om geautomatiseerde processen zoals lopen en praten (vanuit je reflex systeem). De tatoeëerder die de roos plaatste kon het gesprek met mijn zoon aangaan. Een mooie afleiding van de pijn. Toch zou je raar opkijken wanneer hij tegelijkertijd met het tatoeëren ook een App zou intypen.

Het grootste probleem is misschien wel dat de meerderheid van de mensen vooral aan media-multitasking doen en hier een blinde vlek voor hebben. We geloven dat we tegelijkertijd kunnen e-mailen en telefoneren met weinig of geen verslechtering van communicatie. We geloven dat we huiswerk kunt maken tijdens het kijken naar een film. We geloven dat je kunt surfen op het web terwijl we praten met ons kind/geliefde/collega.

Maar dat kunnen we niet! Jij niet, mijn zoon niet, ik niet! Niet zonder verlies van tijd, kwaliteit en het vermogen om diep te denken!

Switchtasking

Je hebt het in het testje al ondervonden, multitasking werkt niet, beter gezegd: het bestaat niet! Je denkend brein kan zich maar op 1 ding tegelijk focussen. Wat je brein wel kan is switchtasking. Je focus snel verleggen en zo de aandacht op iets anders richten.

Je focus springt van het één naar het ander in tienden van een seconde. Je aandacht werkt dus serieel en niet parallel. (* figuur 1)

Jongeren lijken echt heel goed in multitasking maar eigenlijk zijn ze gewoon heel snel in het wisselen van focus. Maar voor iedereen geldt: switchtasking geeft tijd- & kwaliteitsverlies.! Uit onderzoek blijkt dat wanneer je je taken herhaaldelijk onderbreekt je ongeveer 2 keer zo lang over je opdracht doet én 50% meer fouten maakt. Weinig efficiënt.! Sterker nog, sommige onderzoekers geloven dat dit continue switchen ervoor zorgt dat vooral jonge mensen minder goed in staat zijn om een onderwerp diep te volgen.

4 dezelfde taken * figuur 1

Hoe komt dat nu?

Stel, je bent bezig met een werkstuk of een managementplan. Je ziet een pop-up screen in beeld verschijnen. Je denkt: "Oh, dat is een belangrijk e-mailtje. Dat kan ik wel eventjes beantwoorden". Maar zo werkt het niet voor je brein. Wat moet je brein doen? Je brein moet die rijke, complexe context waar je mee bezig bent parkeren en je tijdelijk geheugen moet je werkgeheugen, schoonmaken. Het moet naar het langetermijngeheugen gaan om daar de informatie op te halen om dat e-mailtje te beantwoorden en dan moet je concentratie opbouwen. Vervolgens denk je misschien: "Ik ben nu toch bezig met die e-mails". Ongeveer 10 e-mails later denk je terug aan dat werkstuk of plan. Maar voor elk e-mailtje was het informatie binnenhalen, beantwoorden, parkeren, schoonmaken, informatie binnenhalen, beantwoorden, of opnieuw concentratie opbouwen. Je brein werkt intensief!

De nadelen van SWITCHtasking:

- Het kost meer tijd.

- De kwaliteit wordt minder (dat geeft op school en in je werk nadelen).

- Het geeft meer stress (doordat je tijd te kort komt omdat je steeds opnieuw je aandacht verlegt).

- Het zorgt voor verminderde concentratie tijdens een taak waardoor je veel om je heen mist (zoals Appen op de fiets of in de auto).

- Door vaak te switchen kunnen we irrelevante stimuli moeilijker remmen, we worden dwangmatig afgeleid.

- Door je brein te trainen om veel te switchen raakt het op den duur minder goed getraind in dieper focussen.

Hoe dan wel?

- Wees je bewust van de nadelen.

- Wees je bewust van wat je doet.

- Reageer met de juiste aandacht op onderbrekingen. “Moet ik hier nu echt aandacht aan besteden?”

- Zorg voor zo min mogelijk afleiding wanneer je een taak goed uit wilt oefenen of informatie tot je wilt nemen. Leg die telefoon een 45 minuten weg wanneer je je presentatie maakt of zet de tv uit wanneer je leert.

- Verdeel je taken bijvoorbeeld in blokken van 45 minuten. Bijvoorbeeld in denkwerk, mailtaken, rotklusjes & privézaken.

- Ontkoppel je brein, dat vermoeibaar is, met regelmaat. Bouw rustmomenten in en neem voldoende slaap. Dan kan je brein het verwerken.

- Houd focus op je doel! Leren en onthouden start met focus. Hoe meer aandacht je hersenen geven aan een ervaring, hoe beter je het verwerkt en onthoudt.

- Focus zorgt ervoor dat je eenvoudiger nieuwe verbindingen maakt tussen je hersencellen. Wat je aandacht geeft groeit!

Kort gezegd van breinfabel naar breinfeit = Multitasking bestaat niet, switchtasking wel maar levert je minder op. Doe er je voordeel mee! Wanneer mijn zoon nu belt schrijf ik geen mailtjes meer maar richt me op het gesprek. Ik ruim op zijn hoogst de vaatwasser uit…. Eens kijken hoe dat uitpakt……

Meer weten over het brein en hoe je deze in kunt zetten bij een groei-mindset? Ga dan naar www.groeibrein.nl

Mis deze niet! Leuke test op Youtube! https://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4

Leuk info-blog? Hier kun je meer blogs vinden.

Bronnen:

Lilienfeld, S.O., Lynn, s. J, Ruscio, J., Beyerstein, B.L. (2010). 50 Great Myths of popular psychology. Wiley-Blackwell (myth 2), Theo Compernolle MD., PhD. ‘Ontketen je brein’.

Margriet Sitskoorn (2017), Ik2 De beste versie van jezelf.’ H2 De VUCA wereld.

#switchtasking #multitasking #sociaalbrein #brein #groeimindset #Groeibrein #Ontwikkeling #persoonlijkegroei #Positievemindset #geheugen #foutenmaken #communicatie #switchenaandacht #aandacht #focus #accuraat #hersenen #hersens #brain #breinmythe #breinfabel #brainfood #tatoeage #langetermijngeheugen #managementplan #werkstuk #concentratie #switchen #bewust

©Groeibrein 

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon
  • Pinterest - White Circle
  • Twitter

Volg Groeibrein: